måndag 19 december 2011

Julmusikens tvetydighet


Den går inte att undvika i december, julmusiken. I TV, på radion och framför allt i affärer går "Absolute Christmas" och andra svenska julklassiker på högvarv, allt för att maximera vår julstämning. För många är julen kommen när Triad börjar knäppa med fingrarna och "Tänd ett ljus" tonar upp. Mig gör det mest illamående. Andra går igång på Carolas darrande, flämtande stämma i "Himlen i min famn". Själv längtar jag mest efter en annan sångerska. Vi är alla olika och det är bra. Den enes julstämning, den andres Grinch.

För mig är Charles Aznavour, en fransk smörsångare, lika med julstämning. När vinylspelaren går igång och "Je n'ai pas vu le temps passer" ligger på talriken, så är julen kommen i mitt hem. Med hits som "Papa Calypso", "Je Ne Comprends Pas" och "Un Enfant Est Né" är den det självklara valet för att skapa julstämning i min familj, och har så varit sen urminnes tider. 

Nu må kanske inte Charles Aznavour passa alla, franska smörsångare är ju allt annat än lättsmält, och för den sakens skull tillhandahåller jag här min mastodontlista över alternativa jullåtar, samt min nedbantade lista med mina absoluta julfavoriter. Helt Carola och Triad fria. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar