söndag 11 december 2011

2011 års bästa album

Jag gillar listor. Det finns något djup tillfredsställande i att skapa en lista där man tvingas värdera, förkasta och rangordna. December är den perfekta listmånaden. Året är nästan över och för att kunna gå in i det nya året känns det skönt att i listform ha utvärderat det gångna året.

2011 har varit ett galet bra musikår. Flertalet gamla favoriter likt Fleet Foxes, Bon Iver och Paul Simon har släppt nya album och ett helt gäng nya har dykt upp under året. Att välja blott 10 album har därför varit svårt, jag hade förvisso kunnat välja fler (det bestämmer jag ju själv) men 10 känns lagom. Så utan omsvep kommer den här rakt upp och ner.

1. Bon Iver - Bon Iver

2. The Low Anthem - Smart Flesh

3. Fleet Foxes - Helplessness Blues

4. June Tabor & Oysterband - Ragged Kingdom

5. Gillian Welch - The Harrow & The Harvest

6. William Elliott Withmore - Field Songs

7. The Decemberists - The King Is Dead

8. Israel Nash Gripka - Barn Doors and Concrete Floors

9. The Head And The Heart - The Head And The Heart

10. Alison Krauss & Union Station - Paper Airplane

Här är listan på årets 40 bästa låtar.

2 kommentarer:

  1. En lugn o skön lista! The Low Anthems första "kråk skiva" är suverän. Gillian W låter som under debuten någon gång på 90-talet, lugn bakgrundsmusik, kanske något tema vi kunde ha på mu-fest? Oysterband är ju dock lite röjigare! william elliott whitmore var ju hur bra som helst. En lugn version av Seasick Steve! Ska jag verkligen köpa skivor av, tack för tipset!The Decemberists sångare låter väldigt likt Levellers sångare, bra skiva. Alison funkar ju alltid. Har lyssnat lite på spotify och det mesta var bra. När kommer Mats hårda/snabba lista för 2011? Ha d gott så ses vi väl 2/1! Roger

    SvaraRadera
  2. Ja, den 2/1 är du varmt välkommen. Jobbar du inte dagen efter. Det blir ju en rätt tyst och lugn musikfest denna gång. Men Oysterband och June Tabor är inte röjig. Den är rätt lugn den med. Utöver Decemberists så är den väldigt lugn min lista. Du har nog rätt i att han låter som Levellers sångare. Jag tycker mig ha kännt igen rösten någonstans ifrån.

    SvaraRadera