måndag 6 december 2010

Jag PIM:ar, alltså finns jag

Växjö kommun har bestämt att alla pedagoger ska bli bättre på att hantera datorer. Så nu ska vi PIM:as. PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) är något som Skolverket har hittat på och görs i 5 steg. Jag har nu äntligen blivit klar med steg 1 och gjort examinationen på den nivån. Jag har fått svara på oerhört svåra frågor som t ex "Vad är ett operativsystem" där det dessutom fanns 3 stycken olika svar att välja på. OERHÖRT svårt. Efter tre frågefilmer var man dessutom tvungen att göra en examinationsuppgift. Skriva en text, typ ett veckobrev, som skulle innehålla rubrik, ingress, mellanrubrik, brödtext etc. Det var skitsvårt att hitta på vad man skulle skriva.

Allt detta tog en hel timme att läsa och göra. Nu har jag bara 39 timmar på mig att göra steg 2 och 3.

3 kommentarer:

  1. Jag säger lycka till och hoppas att jag också får ett sånt test.

    När jag pluggade i Linköping var det några som tog kursen "Inledande datorkunskap" för att det var löjligt lättförtjänta poäng. Kul när såna som skulle kunna hacka skolans servrar kommer in på en sån kurs.

    SvaraRadera
  2. Steg 1 och 2 är gjorda. Jag har fastnat på 3:an eftersom jag vill överdriva (så klart). Du får se vad det är när du kommer dit. Jag vill ju inte förstöra överraskningen =)

    SvaraRadera
  3. Nej, man ska inte förstöra överraskningar. Jag skickad in nummer 2 igår. Jag har också en tendens att vilja överdriva lite, lite. Jag hade väl kunnat göra en mycket enklare pp, men körde på lite mera och det tog 3 timmar. Frågefilmerna är dock ofantligt enkla.

    SvaraRadera